Overleg jubileum TTV actief

Op donderdag 20 oktober 2022 heb ik bij mij thuis overleg gevoerd met de overige leden van het bestuur van tafeltennisvereniging Actief. Naast de normale agendapunten was het belangrijkste onderwerp van het overleg de viering van het jubileum.

Tafeltennisvereniging Actief bestaat dit jaar namelijk 75 jaar.

De tafeltennisvereniging is opgericht in 1947.

Op het moment van oprichting kreeg de tafeltennisvereniging de naam Dik, wat de afkorting is van De intieme kring.

We gaan het jubileum vieren met onder andere een open dag in de sporthal Groote veen in Eelde.

Op zaterdag 19 november is de ochtend gereserveerd voor genodigden, voor de leden en dergelijke.

In de middag houden we open huis waar in principe iedereen welkom is, dus mocht u niets te doen hebben, dan bent u hierbij van harte uitgenodigd om op 19 november in de middag langs te komen in de sporthal. Wij hopen dat u in grote getalen langs komt, zodat het voor de vereniging een onvergetelijke dag wordt.

Uitslag bloemencorso Eelde

In een eerdere blog heb ik aangegeven dat ik gedurende het zomerreces druk was met het helpen met bouwen van de corsowagen van de wijk Hooiweg Schelfhorst.

De drukste dag, avond en nacht is de dag voorafgaand aan de corso, dat was dit jaar op vrijdag 2 september. Die vrijdag waren we in de ochtend om 8 uur in de opbouwtent, waar we begonnen met een lekker kopje koffie

Na de koffie moest er wat gebeuren, want vandaag moest de corsowagen volledig klaar gemaakt worden.

Een deel van de medewerkers was om 8 uur naar het dahliaveld gereden om daar alle bloemen van het veld te plukken, zodat deze op de wagen geprikt konden worden.

In de loop van de ochtend werd het steeds drukker en gezelliger in onze corsotent

Ik heb me met van alles beziggehouden.

Tussen de middag hebben we gezellig met een grote groep een visje gegeten in de tent.

Daarna uiteraard weer aan de slag.

Beetje bij beetje kreeg de wagen steeds meer kleur.

In de avond hebben we met een grote groep Chinees gegeten. En jawel, daarna weer druk aan de slag.

Af en toe een kopje koffie tussendoor, af en toe een lekker koel flesje bier. Ja, voor de innerlijke mens werd ook goed gezorgd.

Tot een uur of 12, dus middernacht, bleven veel mensen helpen, want rond die tijd werd er soep met broodjes bezorgd. Echter na de soep is er toch wel een hele grote groep naar huis gegaan, ik schat dat er ongeveer 15 personen aan de wagen zijn blijven werken.

Ik vond het wel grappig dat ons hele gezin ook de gehele nacht is gebleven.

Af en toe had ik het wel moeilijk om wakker te blijven, ik viel soms gewoon in slaap onder het werken, maar dan schrok ik weer wakker en ging ik weer door.

Rond 8 uur was de wagen zo ongeveer klaar en kon deze de tent uitgereden worden.

Bij onze corsowijk is het een gewoonte om op dat moment met een groep van ongeveer 10 personen een sigaar op te steken en met een paar personen nemen we er dan een glaasje whisky bij.

Hierna werd de corsowagen naar het keuringsterrein gereden en heb ik mij naar mijn huis laten brengen.

Ik ben toen toch maar even gaan slapen.

 

Optocht

Rond 12.30 uur ben ik weer opgestaan en na een lekkere verfrissende douche en een hapje eten zijn we naar het parcours getogen waar de corsowagens langs zouden trekken.

Zoals gewoonlijk kwamen de meeste medewerkers van onze wijk bij ons staan.

Onze wagen reed als derde wagen in de stoet.

Na de eerste ronde werden de prijzen op de praalwagens gehangen. Tegen de tijd dat de tweede wagenlangs ons reed, konden we zien dat onze wagen bij de VIP tent stond.

De spanning begon enorm te stijgen.

Wat gebeurde daar, het confetti kanon werd afgestoken, dat betekent, dat betekend, dat betekend dat wij de eerste en ere prijs hebben behaald.

Een enorm gejuich steeg op uit onze groep.

Er werd geknuffeld, er werd gefeliciteerd en de tranen vloeiden rijkelijk.

Ongelofelijk, voor de tweede keer op rij hebben wij de grootste prijs gewonnen.

Toen de wagen langs ons reed, kwamen we er achter dat onze wagen ook nog de arrangeursprijs en de ontwerpersprijs had gekregen.

Dat maakte het feestje nog completer.

We hebben er een mooi feestje van gemaakt, nadat het besef toch langzaam in was gedaald.

 

Prijsuitreiking

In de tent op het evenemententerrein vond de prijsuitreiking plaats.

Met z’n allen op het podium dat is toch best speciaal.

Het was toch wel erg leuk om te merken dat ik overal door verschillende mensen van andere wijken gefeliciteerd werd. Daarmee merk je toch wel erg dat het een grote familie is.

Het is mooi om te winnen, maar eigenlijk doet de prijs niet zo erg ter zake, het is veel belangrijker dat we beseffen dat we elkaar nodig hebben om zo’n mooi evenement als de bloemencorso te kunnen realiseren.

Het hele evenement wordt volledig door vrijwilligers georganiseerd en ook de wagens worden door vrijwilligers gebouwd.

Dat alles samen is pas een grote prijs.

 

Vuurwerk

En dan rond 22.30 uur werd het vuurwerk ontstoken.

Het was dit jaar een extra lang vuurwerk, aangezien het corso ook een jubileum te vieren had.

Na het vuurwerk ben ik toch maar huiswaarts gegaan, ik was moe, verzadigd en voldaan.

Wauw, wat weer een corsojaar.

Hopelijk kunnen we volgend jaar opnieuw zo’n mooi en gezellig jaar tegemoet zien.

Diploma uitreiking dochter

Op dinsdag 12 juli 2022 werden wij op de school van onze dochter, Janita verwacht, onze dochter was dit jaar namelijk geslaagd voor haar school. Om 9.30 uur dienden we aanwezig te zijn op het scholplein.

Jammer genoeg werd de diploma uitreiking nog gehouden volgens de corona maatregelen, daardoor kregen we niet alle mooie anekdotes te horen van alle klasgenoten van Janita.

Een voor een werden de leerlingen op volgorde van achternaam de school binnengeroepen. Janita heeft de pech dat ze mijn achternaam, Weering, heeft gekregen, daardoor is ze zo ongeveer als laatste aan de beurt om de school binnen te gaan.

Maar eindelijk is het dan zover.

Over de rode loper gaan we de schol binnen. We lopen door een erehaag van leraren die lawaai maken met van alles. Dan de trap op en een lokaal binnen.

Daar wordt ons een filmpje getoond van de schooldirecteur die de leerling feliciteert met het behaalde resultaat. Eerlijk gezegd viel me dit een beetje tegen, hij was er zelf niet eens bij aanwezig.

Vervolgens gingen we door naar een volgende lokaal waar we een toespraak kregen van een leraar.

Tot slot naar het lokaal waar de mentor van Janita op ons zat te wachten.

Daar kregen we uiteindelijk een mooie toespraak van haar.

Janita kreeg een hart onder de riem gestoken, ze mag er zijn, ze moet alleen meer in zichzelf gaan geloven, want ze kan het.

Janita gaf toe dat ze best wel zenuwachtig was voor het examen, waarop de mentor aangaf dat zij totaal geen bedenkingen had of Janita al dan niet zou slagen, want Janita ging dat gewoon doen.

De mentor gaf aan dat zij zich iedere keer verheugde op het 10 minuten gesprek met de ouders van Janita, want het was altijd erg gezellig en af en toe kreeg ze zelfs bemoedigende woorden toegesproken. Dat was natuurlijk erg leuk om te horen.

Janita kreeg nog een serie foto’s van ieder jaar dat ze op AOC Terra heeft gezeten. Dit was natuurlijk best een beetje hilarisch, want meiden willen niet zien hoe ze er een paar jaar geleden uit hebben gezien.

Na het ondertekenen van de diploma hebben we nog even een drankje gedronken op het terras buiten.

Daarmee was de diploma uitreiking een feit.

Ik ben erg trots op onze dochter.

Nu vakantie vieren en na de zomervakantie gaat Janita naar het Drenthe college in Assen voor de opleiding Helpende zorg en welzijn.

Thuiswerken

 

Op vrijdag 12 november 2021 hielden Mark Rutten en Hugo de Jonge weer een persconferentie over corona en de maatregelen. Het was duidelijk, de corona is bezig aan de zoveelste golf, het aantal besmettingen neemt met rasse schreden toe. Hierdoor werden er opnieuw maatregelen aangekondigd.

 

Lees meer

Uitzending Tynaarlo Lokaal.

 

Paterswolde, 21 juni 2017.

 

Naar aanleiding van de maandelijkse nieuwsbrief van Gemeentebelangen Tynaarlo, welke ik iedere maand verzorg, werd ik uitgenodigd in de studio te komen voor een life uitzending.

 

Deze uitnodiging volgt zo ongeveer iedere maand naar aanleiding van de nieuwsbrief. In de studio…

 

Lees meer

Groningers overdrijven volgens taxichauffeur.

 

Almere Centrum, 2 februari 2017.

 

Ik moest vandaag voor een training naar Huizen. Hiervoor ben ik met de trein naar station Almere centrum gereisd, alwaar ik een taxi besteld heb.

 

Na een paar minuutjes wachten kwam de taxi voorrijden, tot mijn verbazing moest ik achter in de taxi plaatsnemen, want op de bijrijdersstoel zat reeds een dame.

 

De dame moest afgeleverd worden in het ziekenhuis van Almere, waarna we dan toch naar Huizen…

 

Lees meer

Werken aan de corsowagen

Zoals al eerder aangegeven is het momenteel zomerreces voor de Gemeenteraad. Ik kan me daarbij voorstellen dat sommige Raadsleden zich vervelen gedurende deze periode. Hier heb ik gelukkig geen last van, want vervelen lijkt mij wel een van de meest erge dingen in het leven.

Bijna iedereen weet wel dat er ieder jaar in Eelde en Paterswolde in het eerste weekend van september een bloemencorso gehouden wordt. Daarbij rijden een 15 tal praalwagens langs een route door de straten van deze beide dorpen.

Ik ben zelf ook een van de medewerkers van de wijk Hooiweg Schelfhorst in Paterswolde. Ik ben al aan deze wijk verbonden sinds medio 1995. De eerste corsowagen waaraan ik actief heb meegeholpen was de wagen suske en Wiske. Dat jaar werd ik ook meteen gevraagd om als figurant op de wagen te gaan zitten. Ik beeldde Lambik uit.

 

Het bouwen

Vanaf eind april, begin mei beginnen de meeste wijken al met het bouwen van de wagen. Er moet veel gelast worden, na het lassen wordt een groot deel van de wagen ingepakt met krimpfolie. Dit folie wordt gebrand, waarna het strak om de vormen van de wagen gaat zitten.

Zodra het tijd is dat het krimpfolie aangebracht kan worden, kom ik in beeld.

Ik moet zeggen dat ik dit erg leuk werk vind, want daarmee breng je toch de bedoelde vormen van de wagen meer in het zicht.

Het komt voor mij erg goed uit, want tegen de tijd dat het zomerreces voor de Gemeenteraad begint, is de corsowagen over het algemeen ongeveer ook zover dat er folie aangebracht kan worden.

 

Onze wagen

Dit jaar heeft onze corsowagen de titel “Het wad” meegekregen. Het ontwerp van de wagen is van Binie Bos.

Dit jaar heb ik me ook behoorlijk bezig gehouden met het aankleden van vogels, want wadvogels en zeemeeuwen kunnen op deze praalwagen natuurlijk niet ontbreken.

 

gezelligheid

Iedere avond werken we met zo’n 25 á 30 medewerkers aan en rond de wagen.

Het is altijd erg gezellig met elkaar. Ik moet ook zeggen dat ik dit wel een van de belangrijkste aspecten vind van het meehelpen. Mede daardoor zet een ieder zich behoorlijk in.

Wij mogen ons gelukkig prijzen dat wij een behoorlijk groot aantal jeugdige medewerkers hebben, dit zorgt ook voor continuïteit voor de toekomst.

Mocht u eens zin hebben om te komen kijken of mocht u zich geroepen voelen om ook mee te helpen aan de wagen, u bent van harte welkom. Kom gewoon eens bij ons langs.

Wij bouwen onze corsowagen op het parkeerterrein nabij het hockeyveld in Paterswolde.

Formule 1 in Oostenrijk

In mijn vorige blog gaf ik reeds aan dat ik de dag na de laatste Raadsvergadering, dus op woensdag 6 juli zou vertrekken naar Oostenrijk voor het bijwonen van de Formule 1 grand prix.

We zijn rond 18.00 uur in de auto vertrokken.

Na ongeveer 1,5 uur hielden we in Duitsland onze eerste stop. Bij het uitstappen wilde ik mijn witte stok pakken, maar deze was er niet. Ik kwam er achter dat ik mijn stok thuis vergeten was. We hebben nog overwogen om terug te keren naar Eelde om de stok op te halen, maar dit leek mij toch enigszins overdreven. Ik zou wel bij mijn zoon of onze neef aan de schouder of arm mee lopen.

Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt, maar verder hebben we de gehele nacht doorgereden.

Vroeg in de ochtend verlieten we de autosnelweg om richting de camping te rijden. Voordat we daadwerkelijk naar de camping reden, zijn we nog even in een nabij gelegen plaatsje gestopt, er moest door mijn zoon en neef een aantal sloffen sigaretten ingeslagen worden. Ook hebben we nog even een bezoekje aan de supermarkt gebracht om wat brood, beleg en een paar broodjes als ontbijt te kopen.

Mijn neef zag in de supermarkt een veger met een lange steel, het veger gedeelte kon er afgeschroefd worden. Deze bezemsteel kon de komende dagen wel dienst doen als taststok.

Na het verorberen van de broodjes zijn we dan toch richting de camping gereden.

 

De camping.

We arriveerden op de blauwe camping, waar we ons moesten aanmelden. Hierna werden we naar onze plek begeleid.

We konden de auto naast de tent parkeren.

Binnen een mum van tijd stond de tent, waren de luchtbedden opgeblazen en was de tent enigszins ingericht.

Hierna zijn we de omgeving gaan verkennen en hebben heerlijk wat middageten gescoord.

We zijn nog even naar de baan gelopen, maar toen we daar net waren, begon het te regenen. We konden gelukkig schuilen onder een tribune.

Toen de regen een beetje afnam, zijn we in 2 etappes terug naar de tent gelopen.

Niet heel veel later werd het droog.

Onze buren op de camping kwamen uit Veendam, dus we konden gewoon relaxt plat praten.

Wij waren in de veronderstelling dat we alleen fris mee mochten nemen naar het circuit, maar zij gaven aan dat er geen glaswerk mee mocht, maar blikjes bier wel gewoon.

We zijn deze avond vroeg onder de wol gegaan, want het was een vermoeiende dag en nacht geweest.

 

Vrijdag.

Op vrijdag zou de eerste vrije training plaatsvinden en in de middag de kwalificatie.

We hadden een koeltas in de vorm van een rugtas meegenomen, deze hebben we vol blikjes drinken gepakt, stoeltjes mee en onderweg. We zijn dezelfde weg gelopen naar het circuit, maar we werden daar tegengehouden, want dat gedeelte was alleen bedoeld voor houders van een tribunekaart. Wij konden alleen plaats nemen in de groene zone.

Al met al hebben we ongeveer 4 tot 5 kilometer gelopen, voordat we bij de ingang waren waar we moesten zijn.

Uiteindelijk konden we onze stoeltjes uitklappen en gaan zitten. We zaten vlak bij bocht 3. Het bleek al snel een goede keuze te zijn, want in die bocht gebeurde regelmatig wat, auto’s die van de baan vlogen en dergelijke.

Op de vrijdag hebben we alle classes gezien, Formule 3, Formule 2, Porsche cup en uiteraard formule 1.

Er was voor die dag regen voorspeld, maar niets was minder waar, de zon begon te schijnen en brandde hevig. Doordat er regen voorspeld was, hadden we er ook niet aan gedacht om zonnebrandcrème mee te nemen. We zijn deze dag dan ook behoorlijk verbrand.

Deze dag vond de kwalificatie van Formule 1 gehouden. Het was tot op het laatste moment erg spannend. Max Verstappen haalde nipt de pole position.

Op de terugweg moesten we toch maar even kijken of er een kortere weg naar de camping was.

Na een tijdje lopen sloegen veel mensen links af het gras op, wij zijn dan ook maar die kant uitgegaan. Vrij snel kwamen we met een vrouw in gesprek, zij gaf aan hoe we lopen moesten naar onze camping. Het was nog wel een eindje lopen, maar aanzienlijk korter dan de heenreis.

Vanaf dat moment hebben we iedere dag deze route gelopen, het was nu ongeveer 1,5 kilometer.

Na nog even wat te hebben gegeten en gedronken op het evenemententerrein, zijn we maar weer richting onze tent gegaan. Opnieuw gingen we op tijd onder de wol. Op de camping was het nog wel erg rumoerig, veel harde muziek en geschreeuw, maar dat belemmerde mij niet om toch in slaap te vallen.

 

 

 

Zaterdag.

Op de zaterdag zijn we nog maar iets vroeger richting het circuit gelopen. We zijn iets verderop gaan zitten dan we vrijdag zaten, hierdoor hadden mijn neef en zoon een beter zicht op de bocht. Daarbij kwam ook nog dat ik de omroep beter kon verstaan. Voor iedereen was het dus beter.

We zaten daar op de tweede rij, voor ons zat een gezin uit Sneek, waarvan de vrouw uit Veendam kwam. We hebben het erg gezellig met hen gehad.

Ook vandaag hebben we weer alle classes gezien, met als extra nog de legendes. Dit waren oude Formule 1 auto’s die bestuurd werden door oud coureurs. Onder andere reed een oude auto van Nikki Lauda mee, een auto waarin Michael Shumacher kampioen werd, werd en nog meer van dergelijk mooi speelgoed.

Deze zaterdag vond voor de Formule 1 de tweede vrije training plaats en werd de sprintrace gehouden.

In de sprintrace werd Max Verstappen vrij eenvoudig eerste, daarmee waren de eerste 8 punten voor dit weekend binnen.

 

Zondag.

We zijn op zondag om 5 uur opgestaan, want we wilden deze dag in ieder geval vroeg bij de baan zijn. Iets voor 6 uur zijn we gaan lopen richting de ingang, waar we rond 6.20 uur aankwamen.

Op dat moment stonden er ongeveer 10 mensen voor ons in de rij.

De ingang ging om 7 uur open, maar het leek wel of iedereen gek geworden was, want iedereen begon meteen als een dolle te rennen.

We hadden de hoop dat we weer op dezelfde plek konden zitten, maar dan vooraan.

Vooraan was niet gelukt, maar we zaten opnieuw op de tweede rij. We hadden iets meer ruimte voor ons overgehouden, want we hoopten dat het gezin uit Sneek weer bij ons kwam zitten. Het duurde niet lang toen zij arriveerden. Toen wij iets naar voren schoven, konden zij net achter ons zitten. Dat was weer gezellig.

De race van Formule 1 begon om 15.00 uur, voorafgaand aan de race werden we nog getrakteerd op een mooie vliegshow met een paar straaljagers, gevechtsvliegtuigen, helikopters en dergelijke.

De race was erg spannend, Max was goed weg en nam een kleine voorsprong. Helaas kon hij deze voorsprong niet vol houden. Op de een of andere manier werden de banden te heet, waardoor hij niet genoeg grip had. Leclerc haalde Verstappen in en ging er vandoor.

Na een pitstop reed Verstappen weer erg ver naar Leclerc toe, waarna deze laatste banden ging wisselen en Verstappen weer vrij eenvoudig inhaalde.

Doordat er een virtual savetycar kwam, konden beide coureurs opnieuw banden wisselen, ze gingen nu weer op de medium banden naar buiten.

Verstappen kon Leclerc wel vrij dicht naderen, maar inhalen zat r niet in.

Max verstappen eindigde dus als tweede, maar hij had nog wel de snelste raceronde.

Al met al heeft Verstappen dit weekend slechts 5 puntjes voorsprong verloren.

 

Ik heb erg genoten van de race en alles daaromheen.

 

Terugreis.

Op maandag zijn we rond 6 uur opgestaan. We hebben alles opgeruimd, de tent afgebroken en de auto ingeladen.

Om 7.30 uur waren we helemaal klaar voor vertrek, we zijn dan ook vertrokken. Op het moment van vertrek zouden we, wanneer we niets tegen zouden komen, rond 20.30 uur thuis kunnen arriveren.

Onderweg kregen we al snel met een file te maken, dus het eerste half uur vertraging hadden we al te pakken. Het duurde niet lang of we kregen na de eerste file opnieuw een file. Dit ging zo een tijdje door.

Op den duur zouden we een aantal wegwerkzaamheden tegenkomen, daardoor gaf de navigatie aan dat we tijd konden besparen door een alternatieve route te volgen. Dit deden we, waardoor we ongeveer 15 minuten konden winnen.

Niet zo ver voor de Duitse grens kwamen we weer op de snelweg.

Ook in Duitsland kregen we weer met een file te maken. Dit was wel een serieuze file. Toen we de file hadden verlaten, was de geplande aankomsttijd al 23.30 uur.

Het leek er toen op dat we een tijdje door konden rijden, totdat mijn neef aangaf iets te horen. Ik hoorde dit nu ook, bij ons rechter achterwiel zat een piepend geluid.

De eerste de beste parkeerplaats maakten we een stop.

De velg van het rechter achterwiel was aanzienlijk warmer dan het linker.

Ik heb dus maar de ANWB gebeld. Zij hebben de melding gedaan bij ADAC, waarna er een bergingsbedrijf kwam.

Onze auto werd op de ambulance gereden, waarna we naar een garage in de buurt gebracht werden.

Het nadeel was echter dat het al zo laat was dat de meeste werkplaatsen al gesloten waren. De bestuurder wist nog wel een garage die waarschijnlijk nog open was.

Ik had hem uitgelegd dat ik wel erg graag wilde dat we onze weg konden vervolgen, want de volgende ochtend zou mijn dochter haar diploma uitreiking hebben van school.

Hij bracht ons naar de open garage.

We hebben de auto ingeschreven en ook daar heb ik uitgelegd dat we graag verder zouden willen en waarom. De garagehouder gaf aan dat de werkplaats in principe dicht was, maar dat een monteur nog wel even wilde kijken. Mocht er een reparatie achter vandaan komen, dan zou dit pas de volgende dag gebeuren.

Ongeveer een half uur later kwam de monteur terug met de mededeling dat de Hollanders verder konden.

Ik kon hen wel zoenen.

We hebben toen onze weg kunnen vervolgen.

Al met al waren we rond 3 uur in de nacht thuis.

Het was mij het weekendje wel.

 

Ik heb verschrikkelijk genoten van dit geweldige weekend. Wat mij betreft is dit voor een herhaling vatbaar.

Discussie over moorkop dom?

 

Eelde, 15 februari 2020.

 

Sinds een behoorlijke tijd ben ik een verwoed podcast luisteraar, ik luister naar potcasts over uiteenlopende onderwerpen zoals politiek, nieuws, wetenschap, ondernemerschap, maar ook sport zoals voetbal en formule 1.

 

Ik luister iedere week ook naar de podcast uitzending van Sport noord, een podcast van Dagblad van het Noorden.

 

Lees meer

Mijn blog gestart.

 

 

Eelde, 8 februari 2017.

 

Vandaag begin ik met mijn blog, er staan al wel 2 berichtjes in,  maar deze lagen nog op de plank van eerder.

 

Ik wil in deze blog gaan schrijven over de zaken die ik onderweg tegenkom, maar ook over de gewone alledaagse zaken.

Ik wil regematig een berichtje plaatsen, maar het is zeker niet mijn bedoeling om hier een klaagzang ...

Lees meer

Leeuwarden neemt klachten serieus.

 

Leeuwarden, 2 november 2016.

 

Ik ging deze dag voor mijn werk naar Leeuwarden, ik moest hier een training verzorgen aan een jongeman van 14. Ik had een taxi afgesproken op station Leeuwarden, deze zou mij dan naar de school van de jongen brengen.

 

Ik had ruim de tijd genomen tussen de aankomst van mijn trein en het moment dat ik in de taxi diende te stappen, dit was achteraf maar goed ook, want het ging allemaal niet zo makkelijk als ik…

 

Lees meer

(c) jarko Weering. gehost door Hosting Eelde.