Algemeen Bestuur Meerschap Paterswolde

Op 5 juli 2022 werden de leden voor het Algemeen bestuur voor de gemeenschappelijke regeling Meerschap Paterswolde benoemd door de Gemeenteraad van Tynaarlo.

Ik ben op dat moment benoemd als vervangend lid voor deze gemeenschappelijke regeling.

Bij afwezigheid van Raadslid Hilde Kamminga zal ik onze gemeente vertegenwoordigen.

 

Duur van benoeming

Mijn benoeming als plaatsvervangend lid is tot juli 2024. In juli 2024 zal ik benoemd worden als lid van het Algemeen Bestuur.

Op dat moment zal er eveneens een ander Raadslid van gemeente Tynaarlo benoemd worden als plaatsvervangend lid.

 

Omvang Meerschap

Het Algemeen Bestuur van het Meerschap bestaat in totaal uit 6 leden, 1 wethouder en 1 Raadslid van gemeente Tynaarlo en 2 Wethouders en 2 Raadsleden van gemeente Groningen.

Adviesraad toegankelijkheid provincie drenthe

 

Provincie drenthe heeft in 2021 een start gemaakt met het instellen van een adviesraad die zich bezig houdt met de toegankelijkheid op meerdere vlakken, zoals digitale toegankelijkheid, de toegankelijkheid binnen de openbare ruimte en de toegankelijkheid van openbare gebouwen.

 

Ik ben gevraagd om zitting te nemen in deze adviesraad.

 

Ik heb hier uiteindelijk in toegezegd.

 

In mei werd de adviesraad ingesteld, er werden 3 werkgroepen samengesteld met een algemeen bestuur.

 

Ik had zitting in het bestuur en maakte onderdeel uit van de werkgroep voor de digitale toegankelijkheid.

 

 

 

Voorzitter.

 

In totaal hadden 4 personen zitting in het bestuur. Een van de bestuursleden was door ziekte langere tijd afwezig.

 

Ik werd door de bestuursleden benoemd als voorzitter.

 

Een van de andere bestuursleden was doof, zij maakte gebruik van een schrijftolk, waardoor ze steeds iets later mekreeg wat er gezegd was. Dit maakte het vergaderen soms wel lastig.

 

 

 

Opgezegd.

 

Er werd zo ongeveer iedere 2 weken vergaderd, deze frequentie vond ik aardig hoog.

 

Daarnaast komt dat ik nog een aantal functies had.

 

Al met al vond ik dat ik het te druk had en te weinig tijd had om de vergadering van de adviesraad goed en degelijk voor te bereiden. Dit is de reden geweest dat ik in september heb aangegeven met de adviesraad te gaan stoppen.

 

Raadswerkgroep duurzaamheid

 

Binnen gemeente Tynaarlo zijn er een aantal raadswerkgroepen actief.

 

Ik ben zelf door de gemeenteraad benoemd voor 2 raadswerkgroepen, de ene raadswerkgroep waarin ik zitting heb is sociaal domein, de andere werkgroep is duurzaamheid.

 

Ik ben in 2019 door de gemeenteraad benoemd als reserve lid voor deze laatste raadswerkgroep.
Alle fracties van de gemeenteraad zijn vertegenwoordigd in de Raadswerkgroepen.

 

Het zal u niet verbazen, maar de raadswerkgroep duurzaamheid houd zich bezig met onder andere met het energievraagstuk, het opwekken van alternatieve energie door allerlei bronnen zoals wind, zon en dergelijke.

 

Een van de grootste beleidsstukken die binnen de werkgroep aan de orde gesteld wordt is de Regionale Energie strategie (RES).

 

Maar ook het participatiekader voor hernieuwbare energie is onderdeel waar veel over gesproken wordt binnen de werkgroep.

 

Het voordeel van een raadswerkgroep is dat er presentaties verworven kunnen worden van ambtenaren uit dit werkgebied, ook kunnen we eenvoudig meer aanvullende informatie verkrijgen van deze ambtenaren.

 

De raadswerkgroep komt ongeveer eenmaal per maand bij elkaar.

 

Voor alle duidelijkheid, binnen de raadswerkgroep wordt geen besluiten genomen, deze bevoegdheid is uitsluitend toebedeeld aan de gemeenteraad.

 

Op dit moment maak ik nog steeds deel uit van deze werkgroep.

 

Raadswerkgroep sociaal domein

 

Binnen gemeente Tynaarlo zijn er een aantal Raadswerkgroepen actief.

 

Niet iedereen kan zomaar lid worden van een raadswerkgroep, om onderdeel uit te kunnen maken van een dergelijke werkgroep dien je ten overstaan van de gemeenteraad beëdigd te zijn als Raadslid of als steunfractielid.

 

Daarnaast worden de leden van de raadswerkgroep door de gemeenteraad benoemd

 

In 2016 werd ik door de gemeenteraad benoemd als lid van de raadswerkgroep die praat over de stukken en onderwerpen binnen het sociaal domein.

 

De onderwerpen die onder andere binnen het sociaal domein vallen zijn bijvoorbeeld de jeugdzorg, Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), inburgering, participatie, schuld hulpverlening, zelfredzaamheid, (passend) werk en zorg.

 

In de werkgroep worden allerlei vraagstukken aan de orde gesteld omtrent bovenstaande onderwerpen.

 

Daarnaast worden bepaalde grotere beleidsstukken die aan de raad voorgelegd dienen te worden om vastgesteld te worden, eerst in de werkgroep besproken, bekeken of het voldragen is en of er nog onduidelijkheden in staan.

 

Het voordeel van de raadswerkgroep is dat er presentaties van ambtenaren uit het werkveld gevolgd kunnen worden om meer achtergrond informatie te verkrijgen.

 

Voor alle duidelijkheid, de raadswerkgroep heeft geen enkele beslissingsbevoegdheid, deze bevoegdheid is uitsluitend voorbehouden aan de gemeenteraad.

 

Het werk binnen de raadswerkgroep vind ik erg interessant.

 

Op dit moment maak ik nog steeds onderdeel uit van deze raadswerkgroep.

 

Tafeltennisvereniging Actief

 

Onze kinderen zitten al geruime tijd op tafeltennis, hij beoefend deze sport met heel erg veel plezier bij tafeltennisvereniging Actief in Eelde.

 

Uiteraard heeft de tafeltennisvereniging ook een bestuur, echter bestond dit bestuur slechts uit 1 persoon, Gerard.

 

Ik heb een aantal maal aangegeven dat dit niet kan, wanneer Gerard iets zou overkomen, is er geen bestuur meer.

 

Ook tijdens de algemene Ledenvergadering heb ik dit naar voren gebracht.

 

Er veranderde echter totaal niets aan.

 

Daarom heb ik in 2014 naar Gerard toe aangeboden dat, wanneer er opnieuw niemand zou zijn die zich aanbood als bestuurslid, ik dit wel zou willen oppakken. Echter zou dit dan wel expliciet aan de Ledenvergadering voorgelegd dienen te worden, aangezien ik geen lid was van de vereniging.

 

Zoals verwacht, niemand bood zich tijdens de ALV van 2014 aan als lid van het bestuur.

 

Gerard gaf aan wat ik had voorgesteld.

 

De Ledenvergadering ging unaniem akkoord met mijn lidmaatschap van het bestuur.

 

 

 

Secretaris.

 

Toen ik tot het bestuur toegetreden was, kreeg ik de functie van Secretaris toebedeeld.

 

Deze functie ligt mij wel redelijk.

 

Afgezien dat het wat mij betreft noodzakelijk was dat er iemand in het bestuur zou komen, zag ik het ook als een leuke aanvulling op mijn activiteiten. Het is een gezellige vereniging.

 

Ondanks dat we jaarlijks naar voren brachten dat de wens en noodzaak er was dat er meer mensen in het bestuur zouden komen, hebben Gerard en ik jarenlang het bestuur met ons tweeën bemenst. Tijdens de algemene Ledenvergadering van 2020 kwamen er ineens spontaan 2 personen, Willem en Tom die het bestuur wel zouden willen komen versterken.

 

Dit was uiteraard zeer welkom.

 

Uiteindelijk werd Gerard penningmeester, Willem Voorzitter en ik bleef secretaris.

 

 

 

Wedstrijdsecretaris jeugd.

 

Niet heel erg lang nadat ik tot het bestuur toegetreden was, kwam de toenmalige wedstrijdsecretaris voor de jeugd bij mij met de vraag of ik deze taak misschien ook op mij wilde nemen.

 

Ik had nog niet eerder iets dergelijks gedaan, dus dat leek mij wel een leuke nieuwe uitdaging.

 

In het begin leverde deze functie niet heel erg veel werk op, want er waren maar weinig jeugdteams. Later werden dit er steeds meer en groeide het uit tot 6 jeugdteams.

 

In 2021 heb ik bij het bestuur aangekondigd dat ik de taak van wedstrijdsecretaris voor de jeugd wel wilde overdragen aan iemand anders. Het bestuur gaat op zoek naar iemand die deze taak van mij wil overnemen.

 

 

 

Boekje.

 

In het begin regelde ieder team, zowel jeugdteam als senioren zelf de opstelling.

 

Ik kwam toen op het idee om 2 maal per jaar een competitieboekje op te stellen. In dit competitieboekje kwamen alle wedstrijden per team te staan, daarnaast ook de gegevens van de spelers en de gegevens van de tegenstander. Verder stond er in het boekje de regels van het tafeltennissen, de eventuele boetes, en alle gegevens van de vereniging.

 

Dit boekje werd goed ontvangen, al was het telkens wel weer veel werk om het op tijd te realiseren.

 

 

 

Shirts.

 

De toenmalige wedstrijdsecretaris beheerde ook de tenues van de club. Een logische vervolgvraag was of ik dit beheer ook op mij wilde nemen. Samen met mijn vrouw heb ik dit voor mijn rekening genomen.

 

In het begin waren de shirts van de vereniging, ieder lid betaalde een klein bedrag bij de contributie voor een regelmatige vervanging van shirts.

 

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 2018 is aan de leden voorgesteld om de leden zelf de shirts te laten aanschaffen. Men is dan zelf verantwoordelijk dat de shirts goed onderhouden worden.

 

Wel bleef ik verantwoordelijk voor het aanschaffen van de shirts. 2 maal per jaar, tijdens de zomerstop en winterstop, worden de leden in de gelegenheid gesteld om shirts te bestellen.

 

(c) jarko Weering. gehost door Hosting Eelde.